ASW 28-18 už létá…

22.11.2020 19:23

ASW 28-18 už létá…

            Týdenní modelářský tábor na ranském letišti začátkem srpna byl skvělý a díky dostatku vlečných mi dovolil zalétat novou ASW 28-18.

            Téměř totožný model jsem měl před mnoha lety v začátcích mé éry vlekání, byla to ASW 27 (stejný trup, jinak oklapkované křídlo potažené fólií a podobně). Sedmadvacítka létala bezvadně, později, po zalétání Kmotra, šla dělat radost dalšímu pilotovi…

            Takže po letech jsem se rozhodl postavit stejný model, abych vykryl mezeru v hmotnostech mých větroňů (od lehkého Anděla po 14ti kg Kmotra). Předpokládaná hmotnost okolo 6 kg se potvrdila, konečná váha po záletu je 5,8 kg.

            Konstrukce:

Laminátový trup, průhledná kabina s rámečkem, „maketový" kokpit, zatahovací kolečko od bobo model s vlastním laminátovým krytem proti nečistotám. Směrovka PS + balsa + sklo 22 g/qm

Výškovka : běžná stavba PS + balsa + sklo 30 g/ qm

Křídlo: vyzkoušená profiláž HQ, nosník slepený mimo křídlo včetně ocelové planžety a později vlepený do vybroušeného křídla zespodu. Slepeno v PS přířezech. Konstrukce, PS + dýha + sklo 33 g/qm. Broušeno, stříkáno akrylem.

            Oproti staré 27ce je model komplet „ve skle" a stříkán akrylem. Rovněž nosník je jiného technického řešení, 27 měla uhlíkový, lepený zároveň s jádrem (vysoká pracnost…), 28 má konstrukční, vyztužený uhlíkovým rovingem a vlepený do obroušeného křídla...  28 má pouze křidélka (pro svou délku ovládaná každé dvěma servy) a výsuvné brzdy. Všechna serva jsou značky Futaba, zapojena přes S BUS, tedy třídrátově. Na koncích křídel jsou osazeny odnímatelné winglety – drobet pohlednější než na bývalé 27ce. Křídlo je k trupu fixováno šroubem a čepem v planžetě. Směrovka je ovládaná lanky přes páku před zaklápěcím podvozkem. Kryt pro druhé lanko v kýlovce byl doplněn nalaminováním.

            Maličkou zvláštností je umístění přijímače (Futaba R 7003 SB) v kýlové ploše směrovky vedle serva ovládající výškovku. Je to ideální místo z hlediska možného zastínění antény a díky systému S BUS jdou od přijímače pouze tři dráty do centroplánu trupu.

Napájení je články LiFe (2 x 2s 2300), elektronický vypínač (slučovač) je značky Jeti DSM 10. Veškerá kabeláž je stažena do centrálního trojžilého konektoru a odtud vede přímo do křídla nebo přes SBD 1 na pomocné funkce – háček, podvozek a směrovku.

            V plánu je doplnění o čidlo GPS. Rovněž oblečení pilota a doplnění jeho dolní poloviny těla.

Něco čísel:

Rozpětí – 4 640 mm

Váha  - 5 800 g  

Ovládání – SOP, VOP, křidélka, brzdy, podvozek, vlečný háček

RC vybavení – Serva Futaba S 3172 SV + S 3174 SV, BB 105 HV, Hitec 7235 a 7265

Rx R 7003 SB, S BUS SBD 1 A elektronický vypínač DSM 1

Akumulátor – 2x LiFe 2s 2300mAh

ASW 28-18 má za sebou 18 startů a přistání a zdá se, že zadání vyřčená před stavbou zvládá zatím skvěle. Prostě ideální model pro mírné podmínky a aerovleky. Snad jen je potřeba hlídat při startu konce křídla. Ale při řádně vysekaném letišti je i start bez jakýchkoliv problémů…

 

V České Lípě, dne 11.8.2020

RogerS