Českolipské aerovleky 2014

30.06.2014 11:45

ČESKOLIPSKÉ AEROVLEKY 2014

 

O velikonočním víkendu 18 - 20.4 2014 uspořádal RC model klub Česká Lípa již po čtvrté setkání pilotů větších a velkých polomaket a maket větroňů. Když jsme se v roce 2010 pro pořádání této akce rozhodovali, chtěli jsme touto akcí především vyjádřit poděkování stoupencům tohoto lítání, kteří tyto akce pořádají již dlouhodobě a na nichž vládne pohoda a takřka rodinné prostředí. A ejhle, jsou za námi již čtvrté ČESKOLIPSKÉ AEROVLEKY a snad i nám se podařilo pohodu vytvořit. Posuďte sami…

Díky podpoře majitelů soukromého letiště UL na Ramši a Modelářství OK model Česká Lípa, finanční podpoře nejmenovaných sponzorů – především manželek a dalších příznivců modelářství, ale hlavně, díky práci malého kolektivu modelářů RCMK, jsme i letošní tříměsíční přípravu završili uspořádáním již  ČTVRTÉHO ročníku Českolipských aerovleků.  

Páteční dopoledne, které  bylo vyhrazeno přípravě zázemí, poznamenal vytrvalý déšť a mraky až na zem. Než jsme dopoledne postavili stany, zprovoznili pípu a přípravnu jídla, většina z nás byla promoklá na kost. Ale déšť postupně slábl a začali se sjíždět první piloti se svými nádhernými stroji. Po nezbytné přihlašovací ceremonii a seznámení s bezpečnostními zásadami létání se už vlečné daly do práce a v podvečer jsme si hezky zalítali. Ani zima nám nezabránila v dobré náladě, obzvlášť, když Jirka Kohout provedl úspěšný zálet své nové vlečné. Večer na nás za odměnu čekalo pivíčko, ochutnávka ze zabijačky a povídání s přáteli.

Sobotní ráno nám nastavilo přívětivější tvář – sluníčko a přeci jen o poznání teplejší počasí a tak vládla dobrá nálada a těšili jsme se až to vše vypukne v plné síle. Začali se objevovat další piloti z celých Čech i Moravy, ba i ze Slovenska, přicházeli první návštěvníci. Po brífingu pilotů a ujasnění si, zejména bezpečnostních, pravidel létání, vše vypuklo těsně po desáté hodině naostro. Celkem přijelo 41 pilotů a k vidění bylo  52 velkých modelů, něco elekter a dva speciály na natáčení. Nejmladšímu pilotovi bylo 7 let, z největší dálky přijel Laco Vašek a Jirka Chvátal.

 

K vidění byly:

 

Makety a polomakety větronů

o rozpětí od 3 do  6-ti metrů, váhově od 3 kg do 20 kg – namátkou ASW 15 – 19 – 27 – 28, FOX, Pionýr, VSB – 66 Orlice, L – 13 Blaník v několika velikostech, LO 100, VSO – 10, L – 33 SOLO, Sagitta, Šohaj, Luňák, Discus, Duo discus, ASG 29, Sperrber Junior, Antares, Kestrel, Pilatus B 4  a další, které obsáhly epochu létání od předválečné doby až po současnost.

 

Vlečné

s benzínovými  motory o obsahu od 85 ccm, Blue Bird Jirky Kohouta, přes 100 ccm, Broussard Vladana Babického, 112 ccm, Piper J-3  Karla Mrázka, 112 ccm, Bidule Vaška Masopusta, 112 ccm, Citabria Lubora Sahánka, 112 ccm, Piper Pawnee Zdeňka Goldschmidta,  po 160ccm, Robin  Rogera Svatoně, 160 ccm, Bivoj Jirky Petránka, 160 ccm, Extra Jirky Chvátala zase poutaly pozornost svou  propracovaností a výkony při vlekání větroňů.  Použité motory byly převážně  ZDZ nebo DLE.

V pátek se létalo pod těžkými ocelově šedými mraky maximálně do výše 300m. V sobotu i neděli si příznivci motorového i tichého letu  užívali hojné termiky a létalo se i ve výškách okolo 700 - 800 m, samozřejmě s vědomím řízení provozu UL letiště. Létalo se až do pozdních hodin. V sobotu trochu zlobil vítr směřující kolmo na dráhu a bylo třeba chvílemi trochu více “páčkovat“. Ale vzhledem, že poslední dobou se to u nás stává již folklorem, piloti si rychle zvykají…O kvalitě a ukázněnosti pilotů svědčí skutečnost, že došlo pouze k pár drobným poškozením při přistávání

RC zařízení byla převážně na kmitočtu 2,4 GHz ( Futaba, Jeti a jiné), pouze 4 piloti létali ještě na MHz.

Modely jsou stále propracovanější a mají lepší a lepší letové vlastnosti. Zastoupeny byly, jak klasické, tak kompozitové modely různých výrobců, ale i modely postavené dle vlastních plánů či monografií skutečných letadel.   

O bříška pilotů se starali jako vždy manželé Mrkvičkovi a prdelačka, gulášek, jitrničky, jelítka a tlačenka jenom dokreslily dobrou náladu. Ke kávě následoval nášup v podobě koláčů a dalšího sladkého… Večer k obecné spokojenosti fungovala samoobslužná pípa U Lajduse a bylo možno i oslavit Jiříky a další oslavence.

Obecně panovala pohodová atmosféra, dalo se v poklidu klábosit i lítat dle libosti. Dokonce se stávalo, že piloti vlečných neměli klienty…

 Nedělní ráno přineslo modrou oblohu, ale hlavně teplo a konečně lehký vánek po dráze. Ti, kteří vytrvali, byli odměněni dalším pěkným letovým dnem, který plynul pohodovým tempem v přátelské atmosféře…

V pozdějším odpoledni jsme pozřeli zbytek zásob a pomalu začali likvidovat zázemí… Tím byla celá akce ukončena, byť mnozí ještě využili nádherného nedělního odpoledne k poletování… 

Všem pilotům děkuji za bezproblémový provoz a těším se na ně za rok opět u nás.

 

Česká Lípa 21.4.2014

 

Za RC model klub Česká Lípa Roger „rodzr“ Svatoň

 

Fotografie: Roger Svatoň, Vláďa Svoboda, Vláďa Kronavetr a  další:

 

rodzr.rajce.net/Ceskolipske_aerovleky_2014-patek

rodzr.rajce.net/CESKOLIPSKE_AEROVLEKY_-_sobota_19.4

vladasv.rajce.idnes.cz/

krona.rajce.idnes.cz/Ceskolipske_aerovleky_Rams_19.4.14

rodzr.rajce.net/CESKOLIPSKE_AEROVLEKY_-_nedele_20.4