FX –32 první zkušenosti

29.08.2013 21:37

Již pátým rokem jsem spokojeným majitelem FX – 30. Pro mou potřebu naprosto vyhovující spolehlivá souprava, která toho umí podstatně víc, než dokážu využít…

Přesto bych rád do vlečné využil výškoměr a GPS. Je to dobrá pomůcka pro zlepšení techniky pilotáže a bezpečnosti – odhady vzdáleností nejsou úplně přesné. Nevyžaduji, aby se mi hodnoty zobrazovaly na display ( ten pohled na display může být kritický pro model…), ale aby mi do ouška pošeptali výšku a na PC doma  jsem si mohl v klidu vyhodnotit, kde jsem lítal atd. A vário a výškoměr pro svýho Blaníčka či Kmotra bych taky nezavrhnul…

V první fázi jsem vyzkoušel přídavnou „ telemetrickou krabičku “ k vysílači a modul GPS. Nebudu napínat – těžké zklamání. Zásadní nedostatek – nemá to ukládání dat, z krabičky trčí anténky, které se sice dají schovat, ale bez úpravy si dát krabičku do kapsy nejde…V neposlední řadě nemohu pominout nedostupnost českých návodů. Takže jsem si aspoň vyzkoušel nové přijímače s možností nastavit výstupy serv ( 1 – 8 nebo 9-16 ) a konstatoval jsem – tudy cesta pro mě nevede…

A pak se objevila FX – 32. Silně jsem po prvním „ telemetrickém „ zklamání váhal, nicméně podlehl jsem. Soupravu jsem objednal a v polovině června 2013 jsem se s ní mohl začít seznamovat.

První dojem – stejná krabice, accu, nabíječka atd. Druhý dojem – katastrofální ovládání dotykovým kolečkem….Kdybych nebyl celkem klidný člověk, asi bych s novým vysílačem praštil o zem – zlatá třicítka…

Po dvou dnech hlazení dotykáče jsem se jakžtakž dostal i do menu a ba i dál…

Hardware – sympatická je malinká anténka, ovšem žádná anténa by byla lepší ( viz DC 16 ). Kniply jsou jiné, lze je mírně naklonit. Při použití pultu je stále stejně špatný přístup ke zdířkám na boku – nabíjení….Display je sice podsvícený, mě to však spíše ruší. Li Po – po dlouholetých zkušenostech mi nevadí…

Po velmi dobrých zkušenostech s třicítkou jsem si nechal do kniplů osadit dva třípolohové přepínače, bez jakéhokoliv šmátrání jsou přepínače vždy k dispozici. Mohu pouze doporučit

Software – zatím jsem objevil jen drobné změny ku prospěchu věci. Bezvadná je možnost vysílat na všech Futabích 2,4 GHz –FHSS až FaSSTest ( lze používat i opravdu levné origo přijímače )

Bezvadné je, že lze přes kartu stáhnout data z FX – 30 a přenést do FX – 32. Funguje to.

Telemetrie – jsem ve fázi seznamování. Základní plus je, že lze logovat na SD kartu. Bezva je i to, že po spárování přijímačů je okamžitě k dispozici napětí přijímačového accu. Měřič intenzity signálu je spíše pro pobavení…Bohužel i tady se naráží na nedostupnost českých návodů a ze všeho čiší syrovost – v návodu jsou uvedena čidla, která lze spárovat, vysílač je však nerozezná, je třeba okamžitě stáhnout nová data ze stránek robbe…Zdá se, že soudruzi z robbe stále spí na vavřínech Futaby. To samé je při použití S BUS, něco jde přes vysílač, něco přes CIU, něco přes SBC – 1….Z pohledu nového uživatele spíš zmatek.

Po zprovoznění varia SBS – 01A a GPS dám zprávičku

Přijímače – vyzkoušel jsem zatím FassTest 7008 a 7003 a párování se všemi staršími typy ( 6106,608FS,614HS, 6008HS, 6303, 6308 atd, ba i s čínskými klony) bez problému.

V České Lípě 06/2013                                           RogerS