Ještě větší fičák než by člověk řekl, rok 2022 končí...

14.02.2023 14:29

Ještě větší fičák než by člověk řekl,

rok 2022 končí...

            Bohužel se od června letošního roku nic moc nezměnilo, jen snad ta válka se obrací k lepšímu a agresor bude, pevně doufám, zahnán aspoň za Ural. Jinak bohužel vše dříve napsané platí a hra o energie už snad není ani hra, ale boj o přežití…A abychom si to just užili, do toho ještě volba prezidenta – nechápu, odkud se ty, převážně pitoreskní postavičky berou a odkud čerpají tu neskutečnou dávku arogance, sebestřednosti a ... 

Citace z minulého „ poločasu“:

            Když jsem  po vánocích psal o nadcházejícím roku, vládla ve světě vcelku pohoda, politici a novináři sice stále běsnili s covidem, ale přežít se to dalo...Dnes, kdy za pár dnů bude vůbec nejdelší den v roce a příroda se snaží ze všech sil, podařil se politikům další nepochopitelný kousek, válka na Ukrajině, peníze díky blbosti politiků ztrácejí hodnotu dech beroucím tempem a ti, prý demokraticky zvolení, vymýšlejí jen další a další zákazy a nesmyslná nařízení… Člověk , i kdyby chtěl být vůči tomu všemu naprosto imunní, kouká jak blázen při každé návštěvě obchodu, pumpy, při spuštění plynového kotle atd. Vše to stále víc připomíná zlý sen. No, přežili jsme komunisty, snad přežijeme i toto…

             Takže úkol do budoucna byl v polovině roku jasný, je nutno se oprostit od vnucovaných a zaručeně jedině správných témat v TV, ČTK, INTERNETU A JINDE a více si užívat s kamarády vlastní pohodu na potření té současné bídné doby. První půlku roku jsme si modelářsky celkově užili, takže hurá do druhé půle.

            Začátek prázdnin již několikátý rok signalizuje pohodový prodloužený víkend v Hrušovanech 3v1 s různým tematickým zaměřením – letos to byla dovolená u moře. K tomu parta kamarádů, dobré papání a pití, přívětivé počasí a mraky nádherných modelů – co si přát více…

            Červenec rychle utekl a už jsme se protěšili až na tradiční modelářský tábor na Rané. Týden modelářské nirvány mi i po dvacáté dělá nesmírně dobře. Ty hodiny a hodiny poletování se vším možným a následné rozbory letových kreací u dobrého moku s kamarády jsou balsámem na duši i tělo.

            Následující srpnová „ kóta 484 „ s all inclusive servisem od kluků z Kerkonoš jenom završila modelářskou pohodu a pro mě osobně znamenala zlom v tom, že jsem ( celkem lehce ) podlehl kamarádům a objednal si stavebnici Z 226 MS. Toto letadlo jsem měl připravené ke stavbě jako novou vlečnou (plán, fotodokunentace ranské OK – LLK...) již v roce 2004, ale díky  problematické motorizaci jsem projekt odložil a pustil se do jiného krásného letounu Robin DR 260/160. Ale copak se dá odolat kamarádům, kteří provokují svými nádhernými modely Z 226 ? No, nedá...

            Doba dozrávání chmelu znamená, že v Hrušovanech se sejdeme na Bramborákování.  Dobří lidé, pohodové polítání, návrat k tradicím ve stravování – brambory ve všech podobách, zelí atd, prostě trochu jiné papání, než jsme běžně zvyklí…K tomu polétání na skvostném letišti s nádhernými modely...

           

        Zbytek září bývá bývá většinou vyplněn soutěžemi, pořád si ještě rád střihnu svahy či protiklad RCEV nebo ERES. Ale deštivé září letos rozhodlo jinak, musel jsem finišovat na fasádě a soutěže šly stranou…

            Říjen je již tradičně spojen s ukončením sezóny aerovlekání a tak jsme se jako poslední léta zase sešli druhý víkend v měsíci na akci Doletná v Hrušovanech. A protože nám vyšlo počasí, byl to více než důstojný závěr sezóny.

            Halu jsme díky vlezlému počasí začali využívat již v polovině listopadu a je to příjemná relaxace od práce v dílně na nových projektech. Synergy od RC faktory stále létá lépe, než já řídím a tak se zase snažím oživit trochu akrobatického umění…

            A jako vloni i letos v listopadu vypuklo období micro soutěžiček ERES a RCEV – sice jsem tam byl spíše do počtu, než abych bodoval, ale je tam dobrá parta a člověk zase čichne k něčemu novému aby nezakrněl a měl se o co snažit. Pokud tedy přežije tu zimu a letos ještě neskutečnou mlhu...

            A protože jsem sice se zpožděním, ale přeci jenom dokončil i fasádu domu, mohl jsem si konečně  zalézt do dílny a začít na Z 226 MS. Po počátečních rozpacích jsem pořízené stavebnici přišel na chuť a zlínka roste před očima. A nebyl bych to já, abych si stavbu nekomplikoval drobnými vylepšeními, ať už pevnostními či jinými, která mám na svých poletuchách běžně. Třeba pořádné panty kormidel a nejenom otáčení v překližce či zabudování tlumiče do trupu s cílem eliminovat hluk…

Souběžně, když mi místo na pracovním stole dovolí, makám na dokončování Swifta. Zbývá osadit model elektronikou a zprovoznit všechna přepákování kormidel. Na jaro zbude povrchová úprava a pak hurá na kopec.  A tajně doufám, že stihnu dokončit i hodně rozdělaného Supa  - mám hotové nosníky trupu i trupovou gondolu, VOP, SOP a spodní křídla a v kostře horní křídla, ale díky tomu, že jsem Supa nějak moc krmil, začíná mi přerůstat přes hlavu. Vypadá to, že podobně jako stavitel Jarda Voříšek i já budu zalítávat o rok déle proti plánu,  až v roce 2023, tedy na sté výročí ( 1923 ) ... 

            Ale protože čas neúprosně směřuje k závěru roku a tím pádem nastanou jiné priority, třeba zpívání koled, rodinné oslavy, likvidace všech těch skvostných dobrůtek – uvidíme, zda dílna na čas neosiří. A znáte to, co se nestihne do vánoc, v novém roce už se nestihne – no uvidíme...

            Přátelé, užijte si klidné Vánoční svátky, nepodlehněte tomu všelikému strašení a užívejte si svátky mezi lidmi, které máte rádi… A jen co se překulí Silvestr, již se budu těšit, že se někde na nějaké akcičce dle již hotového kalendáře 2023 sejdeme a společně se budeme moci těšit z našeho nádherného koníčka…

 

11. prosinec 2022

RogerS