Komorní Hrušovany...

24.09.2018 18:29

 

Komorní Hrušovany podruhé aneb velké bramborákování…

    Skoro bych mohl opsat loňské povídání o loňských komorních Hrušovanech. Opět jsme se na ranském letišti, kde jsme prožívali horký, ale nádherný modelářský tábor, začátkem srpna dohodli, že by bylo dobré, zopakovat loňské „komorní“ Hrušovany… Termín byl dán, počasí stále horké, takže po návratu z horkých kopců Monte Catria jsem obvolal pár kamarádů a Hrušovany o posledním prázdninovém víkendu byly skutečností. V pátek jsem zabalil Extru, Kmotra a Mrožíka a vyrazil směr Hrušovany…

    U Luboše už bylo živo, ve vzduchu majestátně plul Celdův Fournier a Karlův F5J Pike. Jana se Zdendou už měli v provozu dobrotové centrum, takže nic nám nescházelo...Díky ne moc příznivé předpovědi na sobotu nás sice byla hrstka, ale i tak byla sranda převeliká. Postupně se k nám připojil Koblížek a v sobotu po ránu dorazilo ještě pár louňáků – Luboš, Ládínek a duo Mullerů Jirka a Tomáš…

 

  Ti, co přijeli v pátek, snad nelitovali a i si zalítali ( někteří…) Já jsem si připravil Extru, motor v pohodě naskočil, start… Jen se odlepila kolečka, vidím, že něco upadlo. Kontrolní průlet kolem hlavy a – a kolečko tam skutečně není. Naštěstí díky bačkorám je přistání bez kola již brnkačka ( nebylo to poprvé ). Rychle nalézt kolečko,  oprava a šel jsem do vzduchu podruhé. Protože nebylo co vlekat, akrobatil jsem si kolem hlavy. Po 7mi minutách už mě to nebavilo a tak jsem ubral a šel na přistání. Třetí zatáčka před přistáním, chci přidat – a nic, vrtule se sice točí, motor však není slyšet. Abych nešel do pole, ještě pokus o zatáčku proti větru a snaha o přidání – letadlo skoro padá a ke všemu se z výfuku vyhrnul oblak černého kouře – někdo mi tam asi nainstaloval kouření...Vzápětí pád na ztrátu rychlosti a Extra po dvojitém axlu stojí na kolech na kraji pole. Kužel ve dví, vrtule rovněž, pochroumaný konec křídla... Nakonec to dopadlo lépe, než to vypadalo...Ale náladu mi to tedy nezlepšilo, netušil jsem, proč motor chcípl. Takže jsme poklidili letadla a jali se kurýrovat nejdříve bylinkami od bechera, pak přišel myslivec a následovaly jiné dobroty. Celdovo uzené opět nemělo chybu, jeho salámové patičky byly fantastické a to nemluvím o okurčičkách 7-9… Karel nám tentokrát předvedl ústroj do -30stupňů a slastně se choulil na křesílku pod naší Colemanovou stanovou hradbou, tentokráte proti špatnému počasí. Když i Jirkův bezedný soudek vzal za své, přesunuli jsme se do pelíšků a těšili se na sobotu.

    Ráno bylo ubrečené, mokré a foukal studený vítr od severu. Přesto po ránu přijeli  výše uvedení louňáci a tak jsme zase měli o čem povídat. A při povídání jsme hypnotizovali déšť, aby přestal a my si mohli zalítat. No, nepodařilo se. Po obědě  jsme vytáhli letadla z hangáru a pomalu jsme začali balit. Do toho však přišel Luboš s díží připraveného těsta na bramboráky a obžerství ve velkém vypuklo nanovo - navzdory špatnému počasí. Bramboráky byly excelentní...

Naházet rychle mokré stany do auta, rozloučit se, nasoukat plná bříška za volant a hurá deštěm domů. Moc jsme nepolítali, ale sranda byla, lítání doženeme příště...

Neděle je samozřejmě již pěkná, teplo a neprší – aspoň tady v Lípě. Beru akrobata na stůl a zkoumám škody, ale hlavně mě zajímá příčina, proč. Na nic nemohu přijít, nic nechybí, nic nepřebývá. Motor se točí, komprese dobrá, olejový film neporušený, jen kolem úvrati mám pocit, že tam něco drnčí. Ještě znovu zapojím elektriku, zda přečkala ránu i všechna serva. První překvapení, z trupu se ozývá nezvyklé bručení. Zkoumám co to je, když tu náhle servo sytiče samo přejede na doraz a vzápětí se vrátí zpět mimo nastavené meze...Rychle vypínám přijímač, kontroluji servo – nic nenasvědčuje nějaké chybě. Znovu zapínám elektriku, chvilku klid a najednou bzukot a servo jezdí z dorazu na doraz. Pak se zastaví a po chvíli znovu. Takže je to jasné – dokonce to v Hrušovanech někdo řekl – jako by se zavřel sytič…

        Servo firmy Feetech FT 5391 M mohu tedy všem, kteří chtějí rozbít letadlo „doporučit“. A to jsem si já naiva myslel, že při testování serva na takových funkcích jako háček, či na sytiči, nemůže jeho případná porucha nic způsobit… Pro jistotu jsem odstranil i podobný typ z háčku. Jo jo, ušetřil jsem 500,- ( třeba proti osvědčeným D 645 MW ) a stálo mě to uhlíkovou vrtuli, kužel a týden práce na opravách ( a to doufám, že motoru nic není ) ...

Kamarádi, díky, že jste i přes nepříznivou předpověď přijeli a tak snad příště…

Luboši a Petro, díky za azyl a neskutečnou pohodu u vás…

 

 

 

 

Tak to viděl RogerS                                                             V České Lípě  02.09.2018