MX – 2

08.02.2015 12:32

 

 

Postavit si větší skoro polomaketu  akrobatického letadla mě lákala již dlouho – provozovaný malý dvoumetrový akrobat mi již nepřinášel žádné možnosti dalšího růstu. Velkou roli sehrála i potřeba být soběstačný při sestavení modelu a i při létání…

Konkrétním impulsem pro zhotovení modelu byla náhodná nabídka slušné stavebnice v kostře a  -  a bylo rozhodnuto.

Původně byl model připraven pro potah fólií se spoustou odlehčovacích otvorů především na trupu. Protože však nemám v úmyslu se věnovat 3D akrobacii, ale naopak s modelem i vlekat, zvítězily úpravy modelu ve prospěch jeho delší životnosti – zejména tedy tuhý potah a povrch laminovaný skelnou tkaninou. I s vědomím, že trochu přibude hmotnost. Po drobných úpravách draku letadla  na standart, na který jsem zvyklý z vlastních letadel, vznikl model, který mi snad umožní se vyblbnout při akrobacii, ale v případě potřeby i vlekat.

Model je postavem z klasických materiálů. Základem trupu jsou odlehčené přepážky z  topolové překližky a balsové podélníky. Celý trup je dodatečně potažen balsou 1,5 mm a laminován skelnou tkaninou 30 g/m2 . Motorový kryt a kabina je z laminátu. Otázku – kam s háčkem, ( po nedobrých zkušenostech s bočním háčkem ) jsem věc vyřešil odnímatelným pylonem pod neprůhlednou kabinou a háčkem nedaleko těžiště. Pouze čas ukáže, zda to bylo dobré řešení…  Kormidla ( SOP a dvě půlky VOP spojené duralovou trubkou ) jsou konstrukce polystyren + potah balsa, rovněž s vrstvou  skelné tkaniny 30 g/m2 .

Křídlo je podobné konstrukce – polystyren + dýha a také laminováno skelnou tkaninou 30 g/m2 . Křídlo je spojeno s trupem duralovou trubkou a fixováno dvojicí šroubů.

Model je ovládán křidélky ( každé křidélko má dvojicí serv ), směrovým ( servo ovládá páku s lankovým převodem ) a výškovým kormidlem ( každá půlka VOP má vlastní servo ). Rovněž je ovládána přípusť motoru a bezpečnostní vypínání zapalování samostatným elektronickým vypínačem. Vlečný háček je ovládám táhlem od serva umístěného na odnímatelném pylonu ( v případě vlekání ).

Podvozek s koly průměru 100 mm v bačkorách je laminátový . Ostruha je duralová, otočné kolečko průměru 35 mm je lanky spojeno s SOP.

Povrchová úprava provedena akrylátovými barvami samodomo stříkáním.

 

Rozpětí: 2 600 mm

 

 

Délka: 2 100 mm

 

Váha: 14 800 g

 

Motor:

benzínový motor ZDZ 90 RV – J,

Tlumič:

muffler JMB

Vrtule:

Mejzlík  2L 28 / 10 EVO

Nádrž  1,3 l

RC zařízení:

Futaba FX – 32 2,4 GHz

přijímač Futaba R 7003 SB,

GPS

Elektro rozvod:

Napětí 6,6V, systém S BUS. V křídlech osazena digitální serva BLS 272 SV ( 4x 12 kg ), výškovka 2x BLS 175 SV ( 2x 21 kg ), směrovka 1x Anderson 29 kg, motor 1x S 3470 SV ( 9,6 kg ), vlečný háček 1x Feetech 20 kg, sytič 1x Feetech 10 kg

Accu zdvojené – 2x 2s/2300 mAh LiFe 

Accu zapalování - 4s/ NiMh 2 000 mAh + elektronický vypínač motoru.

Bižuterie Secraft, páky serv Gabriel

 

Doba stavby: 5 měsíců

 

Květen 2014

 

Konstruktér a pilot:

Roger „ rodzr“ Svatoň

 

Dodatek:

Z nedostatku času jsem MX – 2 připravil k záletu až koncem května. Bohužel se mi nedařilo nahodit motor. Následovalo odeslání do ZDZ, kde oprávněně nezjistili žádnou závadu. Čas letěl a k záletu jsem se dostal až na táboře začátkem srpna na Rané. Po trochu větším přemlouvání motoru a za pomoci kamarádů se nakonec motor podařilo nahodit a odstartovat….První dojmy z letu, motoru a kompletního telemetrického systému jsou více než dobré. Po drobných úpravách – sytič předělán na ovládání servem a posunutí těžište dopředu, se pomalu s modelem sžívám a mám z něj větší a větší radost. Motor chytá přepychově – jen musím dodržet úplně jiný postup než u svých ostatních motorů. Zatím máme vylítáno pouze cca 3 l paliva. MX – 2 umí víc než moje ručičky, lítá celkem nezáludně, jenom trochu utíká doleva při prudkém natažení VOP, ale to bude nutno dořešit nastavením modelu…

Chce to lítat a lítat….

Česká Lípa, listopad 2014