Pozor na akumulátory - a nejen kvůli zimě...

07.12.2016 17:50

Akumulátory ENELOOP - dobrý sluha???

…venku je počasí nic moc, tak jsem se zavřel do dílny a hraji si s letadly. Zmije přibývá velice pomalu, čekám na duralové díly podvozku. Tak jsem se pustil do běžné roční údržby…

V rámci toho si i testuji akumulátory v modelech před uvedením do „ spánkového „ režimu na zimu.

Již delší dobu pomlouvám hodně vychvalované Eneloopy, tak jsem se na ně zaměřil. Už jich moc nemám, přesto tam, kde lítám ještě na 4,8 V je používám. Na jejich problematické použití mě přivedly problémy se zapalováním na MX – 2. Jak víte, měl jsem poslední skoro dva roky „neposlušné“ benzínové motory. Trápil jsem se dlouho a dopátrat se k příčině nebylo jednoduché. Pomohly rady kamarádů, výměna kdečeho a návštěva ZDZ. Tak ťuk, ťuk…

A když jsem laboroval se ZDZ 90, narazil jsem i na accu zapalování, měl jsem tam 4x Eneloop 2000. Odběrově nic moc, sloužily cca rok bez problémů. Ale s prodlevami mezi nabíjením jsem najednou zjistil, že se skoro nedají nabít a mají vnitřní odpor pře 400 fufníků…Snažil jsem se je naformátovat, dělal jsem všechno možné, nic. Baterky šly do koše – měly 14 cyklů NBÍJENÍ .  Na zapalko šly 2s LiFe – a je pokoj…

 

Další případ – ve starší elektře mám 4x Eneloop 2000 jako zdroj pro Rx. Serva analogy, odběr nic moc. S modelem jsem letos nelítal, vloni naposledy někdy na táboře. Včera jsem předělával nastavení modelu a tak jsem baterii změřil. Na první pohled 4,65 V, na druhy pohled po zapojení okamžitě odpadly. Zase nabíječka, formování – a zkrátím to, koš. Opět vnitřní odpor jako prase ( 9 cyklů NABÍJENÍ ). Při nabíjecím proudu 1,0 A nabito max 325 mAh, při proudu 0,1 C nabito max 460 mAh…Nepoužitelné…

Tak jsem zkusil další Eneloopy – tentokráte pro zapalko ke starému benzíňáku, po proměření šly do koše hned…

 

A teď ty dobré zprávy – ve foťáku mé ženy točím 2 x 2 Eneloopy už několik let naprosto bez problémů, rovněž je mám v myšI u PC a ty jsou staré určitě víc, jak 5 let -  a drží…

 

Takže za mě – do foťáku a podobných aplikací ano, do modelu nikolivěk a obzvlášť si dát pozor, nejsou-li nabíjeny delší dobu. Ano, mají malé samovybíjení, ale už nikdo neřekl, že je to zřejmě na úkor budoucího nabití na plnou kapacitu..

 

Tak to vidí 7.12.2016 RogerS