Prokletí jménem BROUSSARD…

22.04.2013 20:59

    Před mnoha lety jsme v klubu začali stavět polomakety větroňů – snad jako protiváhu k závodním speciálům, ze začátku V2, pak F3B a F3F…Průkopníkem byl především Vláďa „ Lajdus „Vodák. To je však dlouhá a samostatná historie na jindy…

    Takže, když jsme se prokousali k tomu, že se nám velké větroně nejen líbí, ale že by bylo dobré je dostat nahoru i jinak než problematickým navijákem či hozením z kopce, přišla éra aerovleků i k nám. První vlečnou byl můj ( rogerS ) klasický Piper J –3 s motorem 38 ccm ( 2004 ). Když uzrála doba, třeba proto, abych si i já mohl skočit aerovlek, Lajdus se rozhodl pro stavbu vlečné. Z mnoha letadel vybral  letadlo jménem Broussard   v nádherné modrobílé kamufláži francouzského námořnictva. A příběh začíná…

    Lajdus Broussarda velice rychle přes zimu 2007-8 postavil. Třímetrový krasavec s motorem ZDZ 100ccm vážil 14 kg byl zalítán na letním modelářském táboře na letišti Raná 12.8.2008. Neobvyklé letadlo poutalo pozornost nejenom svým neobvyklým tvarem, ale i velice dobrými letovými vlastnostmi. V pohodě zvládal i naše nejtěžší větroně a poté, co ho Lajdus postupně dostával do ruky, byl další spolehlivou vlečnou na všech naších akcích – protože, VLEČNÝCH NENÍ NIKDY DOST

    Broussard přežil pár žďuchanců a další zálet po opravě se uskutečnil 9. srpna 2009 opět na tradiční Rané. Následovalo celkem pohodové vlekání. A sešel se další rok s rokem a naše těšení se opět naplnilo účastí na týdenním modelářském táboře na Rané.. Přišel však osudový den - 11.8.2010 – tedy skoro na den dva roky po záletu,  se při jednom vleku stal Broussard neřiditelný a z výšky cca 300 m narazil kolmo do země…Bylo to naštěstí mimo lidi a kromě ztráty modelu se nic nestalo. Broussard však byl totálně zničen včetně motoru. Nikomu se nám potom do vzduchu moc nechtělo…

    Při rozboru této události se nám podařilo zrekonstruovat sled nešťastných příčin havárie... Chtěli jsme jít vlekat, ale aku v Broussardu byly vybité. Lajdus je nahradil jinými nabitými z jiného modelu – akupak však nepasoval do pouzdra „broussardí“ baterie. Proto ho Lajdus provizorně upěchoval kouskem papíru…a vibrace si vybraly svou daň. Akumulátor vylétl z lože a vlastní vahou se vytrhl z konektoru napájení. Následoval již jen neřízený pád na plný plyn…

    Osud Broussarda se nás všech dost dotkl, nicméně Lajdus se postupně oklepal  a když, řekl, že mu mám zajistit nový motor, věděl jsem, že nový Broussard bude opět brzy na světě. Táborové srpnové větrné počasí roku 2011 přálo především našim svahákům a velkým polomaketám větroňů  na kopci, ale 11.8.2011 jsme na Rané přeci jenom zalétávali nového Broussarda – takřka k nerozeznání od prvního,. Lajdus udělal mnohá vylepšení a model opět létal velice dobře. Přesto se stalo  pár událostí, které předznamenaly další osud tohoto modelu. Například úprava úhlu náběhu VOP, či nepodařené přistání a otočení modelu na záda…proto Lajdus trochu víc opravoval, než je u něj obvyklé…

    Ale na tábor Raná 2012 byl připraven Broussard již v plné parádě. Osud mu však nebyl nakloněn. I přesto, že Lajdus vypiplal podvozek a přistával jak do peřin, při jednom vleku se stalo něco neuvěřitelného. Těsně před odpojením větroně upadla modelu celá VOP včetně sdružených SOP…Větroň se stačil odpojit, Lajdus vypnul aspoň motor, ale to už se Broussard řítil nekontrolovatelně k zemi. Rána a pouze rotující VOP volně klouzající k zemi nám připomínala  pomíjivost všeho…Druhý Broussard skončil 8.8.2012 několik set metrů od prvního, naštěstí bez dalších škod. Model byl však opět totálně zničen včetně motoru. Opět smutný podvečer, kdy se nikomu do vzduchu již nechtělo…

    Příčina této havárie byla bohužel celkem jasná – VOP sice držely čtyři šrouby M 5, ale ukotvení matic nebylo zrovna šťastně provedeno. Pouhému přilepení na tupo neprospěla změna úhlu náběhu VOP ( vznikla mezera mezi uložením a VOP ) a při každém utažení šroubů docházelo k páčení matic. Jarní otočení na záda s nárazem na SOP situaci také nejspíš nepomohla ….Tak takhle skončila Broussardí historie v Čechách???….           

Sepsáno v září  2012                                                                         RogerS 

 

    PS: přes skutečnost, že Lajdus o další vlečné, natož třeba Broussardu nechce z pochopitelných důvodů ani slyšet, objevily se náznaky, že by vše mohlo ještě být jinak… Po období Lajdusova laškování, že Broussard již nikdy více a že když už, tak třeba Belanca je přeci hezká, došlo po různých podprahových našeptáváních k příznivému obratu…Nejlepší zpráva byla, že ZDZ vyjde „ chudému důchodci „ vstříc a za rozumný peníz opraví motor…Ať žije ZDZ!!! A pak již byl jen krůček k tomu, že vlastně Broussard za nic nemůže, Lajdus má stavbu vyzkoušenou a naučenou, je vlastně hotová celá výškovka se směrovkami, podvozek, ba i ty křídla půjdou jednoduše opravit…Zkrátka na jaře bude Broussard třetí…Přejme Lajdusovi i Broussardovi třetímu dlouhá léta bez jakýchkoliv karambolů.

 

Psáno v listopadu 2012                                                                     RogerS

 

PS2: Fotky ze slavných i méně slavných dní obou Broussardů najdete v galerii Naše stroje