Stříbrný šíp

11.03.2015 04:10

Vývoj nezastavíš…

Stříbrný šíp

 

V roce 1993, tedy před víc než 20ti lety, vyšel v červencovém čísle , tehdy ještě  Modeláře, plánek historického motorového modelu s názvem Stříbrný šíp. Nevím již, co mě zaujalo více, zda hezký tvar modelu z roku 1942  konstrukce pana Buška, či alternativní pohon elektromotorem….A tak jsem si  objednal  plánek nabízený společností RAWA. Plánek v pohodě přišel, sehnal jsem do té doby pro mě neznámé lipové nosníky, tenkou překližku a dal se do díla…V té době byl pro pohon modelu použit stejnosměrný motor řady 400 s převodovkou a tužkové accu – šestičlánek  šestistovek NiCd. Střídavé motory ani akumulátory typu LiPO či LiFe v té době pro modeláře ještě neexistovaly…Model jsem rozestavěl a – a téměř hotové křídlo a nahrubo slepený trup bez většiny trupových podélníků –  na dlouho odložil. Důvodem byla jednak moje značná pracovní vytíženost, ale i zásadní chyby v plánku od RAWY s kterými jsem si v té době nedokázal poradit a pohříchu i moje tehdejší nezkušenost s tímto typem modelů…

Torzo modelu se mnou překonalo několik stěhování, přežilo příjemné změny v elektropohonech i akumulátorech modelů , až přeci jenom nastal jeho čas…To jsem takhle byl v roce 2011 na výstavě Model Hobby a tam mě ohromil krásný oldtimer  - Stříbrný šíp na spalovací motor Letná 6,3 ccm. Pod tímto dojmem jsem se doma jal shánět zbylé kousky mnoho let rozestavěného modelu, na hromádku jsem sesypával  potřebné komponenty ze zbytků jiných modelů a z hromad časopisů a plánků vyhrabával původní plán od RAWY…To už  ale zase  běžel rok 2012. Přesto jsem po chvilkách  při dokončování jiného modelu pomaloučku začal dělat i na Stříbrném šípu. Po novém nastudování plánu od RAWY jsem se jenom utvrdil v tom, že horší plán jsem snad v ruce nikdy neměl…Jen díky tomu, že posledních pár let stavím vlastní modely pouze podle podkladů z monografií, jsem si plán dle svých zvyklostí upravil a  model se začal podobat své  krásné předloze.

Přestože nejsem zastáncem stavby replik historických modelů  se striktním použitím pouze dobových materiálů, pohrál jsem si aspoň u křídla s vyřezáváním žeber a položeber z překližky 1mm. Rovněž  trup je z mnoha překližkových přepážek a vše je po obvodu obaleno mnoha podélníky…Výsledek je sice moc hezký, takový „ pravý historický „, ale stavba pomalá, složitá, prostě hrozná…Doporučuji vyzkoušet a pak si člověk uvědomí relativní snadnou stavbu dnešních modelů. Ocasní plochy jsou již z balsy doplněná o kormidla ovládaná servy.

 Pohon obstará starší spolehlivý AXI 2212 / 26 s vrtulí APC 10 / 4,7 , regulátor 18 A a sílu dodá nový akumulátor LiPO 2- 3s / 1300 mAh . Model by měl umět létat sám, bude však řízen soupravou Futaba FX – 32, přijímač bude stačit od  FRSKY, vše na 2,4 GHz. Ze šuplíku vyhrabaná 2 zachovalá servíčka C 261 pomalu hýbou plovoucí VOP a klasickou směrovkou. Táhla jsou z uhlíku 2 mm. Trochu mi dal zabrat „nohatý“ podvozek. Na nohy jsem nakonec použil kapkovité polotovary na vzpěry z habru, osičky jsou z oceli a pružiny jsou kdoví odkud.  Potah modelu je klasika, papír Modelspan a nitrolak . Těšil jsem se na kdysi mi příjemnou vůni nitrolaku a vybalil staré zbytky Modelspanu. Křídla šla celkem v pohodě, byť jsou eliptická, výškovky už byla skoro oříšek, zase elipsa a ještě proměnná tloušťka VOP – no pár varhánků se najde….Ale čím víc jsem se blížil k potahování trupu, tím víc jsem se toho hrozil. Nakonec jsem si pomohl rozdělením trupu na části tak, aby papír byl ohýbán pouze v jedné rovině. Snadno se to řekne, hůře udělá. Nakonec jsem si vypomohl potahováním za mokra – mokrý papír maximálně vypnout a přilakovat…Po týdnu hraní se to povedlo…Zlatá práce s fólií, laminátem a podobně….   

Model jsem koncem roku 2014 dokončil a připravil k záletu na tradiční Novoroční létání – bude-li přát počasí… A počasí nám přálo vrchovatě – jen mírný mrazík, prakticky bezvětří, spousta kamarádů okolo…Stříbrný šíp se na půl plynu ladně vznesl vstříc obloze i nadcházejícímu roku 2015. Létá sám jako jeho dávná předloha, není ho tedy skoro nutno řídit…A tak jsem si po dvaceti letech splnil zase jeden malý sen…

 

Technická data:

Rozpětí: 1300 mm

Váha: 650 g

Motor: AXI 2212/26

Regl: 18 A

Serva:  C 261 2x

Akumulátor: 3s 1300 mAh

Přijímač Frsky TF6

 

V České Lípě leden  2015   Více obrázků na : https://rodzr.rajce.net/Stribrny_sip

RogerS