FX –32 po třech měsících provozu

23.12.2013 15:46

FX –32 po třech měsících provozu

(první část povídání o FX-32 najdete tady: rcmkcl.webnode.cz/news/fx-32-prvni-zkusenosti/)

 

 

    Tři měsíce provozu uteklo jako voda a je možno se podělit o další poznatky z provozu nové soupravy.

Obecně to mohu shrnout do jedné věty – výměnou jsem neprohloupil, nicméně, očekávané, byť omezené použití telemetrie ( výškoměr pro vlečnou, vário pro větroně, případně GPS pro vyhodnocení dráhy letu ) pro můj účel mne, mírně řečeno nenadchlo. Ale po pořádku…

Hardware – celkem není co dodat k předchozím poznatkům. Vše funguje jak má. Spotřeba vysílače je prakticky stejná jako u 30ky, 8 – 10hodin spolehlivého provozu – mám však trvale vypnuté podsvícení displee. Dotykové kolečko mi dělá stále problémy, občas jakoby nebyl přesně detekovaný dotyk – ale smířil jsem se s tím, že nejspíš mám jenom  „ nepřizpůsobivé „ prsty.

Software – Bezvadná je možnost vysílat na všech Futabích „pásmech“ 2,4 GHz – FHSS až FASSTest  ( lze tudíž používat i opravdu levné origo přijímače ) – vše funguje bez problémů, pouze měnící se barvičky na vysílači signalizují vysílací pásmo

Minule jsem se rozplýval, že je bezvadné , že lze přes kartu stáhnout data z FX – 30 a přenést do FX – 32. 

Ano funguje to, ale – posléze jsem v návodu objevil, že přenos nemusí být korektní ( hezké slovo ) a posléze jsem se o tom přesvědčil i na vlastních modelech. Začal jsem se pídit, proč tomu tak je a domnívám se, že příčinou je  jiné řazení serv v přijímačích ( kde bylo nutno uvolnit místo pro S BUS a S BUS 2 ). Další zrada je, že přenosem z FX – 30 se bývalé nastavení nezobrazí v 32, takže je jakoby vše v „ nule„. Musel jsem se tím chvilku prokousávat, abych nakonec stejně zvolil osvědčenou variantu – každý model naprogramovat znovu. Při programování jsem opět ocenil snadnost a logiku programování a drobná vylepšení softwaru. Na obrazovce mám angličtinu, jednak protože jsem na ni v menu zvyklý – dle mého názoru je přehlednější a není zavádějící jako některé české zkratky – druhak nicméně připouštím, že je to zase jenom otázka zvyku. Odlišnosti  není třeba studovat v návodu, jsou logické a usnadňují programování. Nemohu si odpustit kritiku na český návod, který v mnoha věcech spíše opisuje návod na 30ku a zanedbává originální  návod FX – 32 ( anglická verze ).

Telemetrie – jsem stále ve fázi seznamování a víceméně permanentního rozladění.

Od doby před třemi měsíci se mnoho nezměnilo. Nahrát si potřebné programy do PC pro vyhodnocení telemetrie je pro běžného uživatele PC tragedie. Možná však je třeba jenom ještě vyšší odbornost, než jenom si dokázat postavit či ovládat PC … Samotné prográmky jsou neskonale nelogické ( třeba nastavit si čísla kanálů na SBE – 4 – to si musí člověk vyzkoušet….a laik se diví

Zatím jsem zkoušel vario a výškoměr v jednom – čidlo No. F 1733. Co je nesporné, přenos do vysílače bezchybně funguje, mluví to atd, přenos do sluchátka rovněž. Přestože preferuji anglické menu, hlášky  v češtině by výrazně usnadnily pohodu z lítání, avšak chybí.

 Nastavit však nějak smysluplně meze, či dát si to někam do grafu v PC – pořád jen sen. A to jsem neposuzoval ani přesnost toho, co čidlo hlásí. Jestli je to mou neznalostí či nedokonalostí systému – posuďte sami…

Prostě, bohužel platí v principu totéž, co jsem napsal o telemetrii již před třemi měsíci.

Přijímače – lítám s FASSTest  R 7008SB a R 7003SB i se všemi staršími typy FASST přijímači ( 6106, 608FS i 6008HS, 6014 FS, 6014HS,  6303SB , 6308SBT atd, ba i s čínskými klony) i s novým R 2106GH na S-FHSS – vždy bez problému. Stala se mi však taková věc, kterou si nedovedu vysvětlit. Telemetrické přijímače FASSTest se párují trochu jinak – přes vysílač. „Nějak“ jsem spároval přijímač 7008 – chodil, dokonce jsem s ním lítal. Přesto mi neukazoval napětí RX akumulátoru na obrazovce. Po kontrole všeho možného jsem udělal poslední pokus – přijímač jsem znovu spároval a ejhle – ukazoval i telemetrii. Jediný rozdíl byl, že se změnilo přidělené číslo stejného přijímače. Tak nevím…

S BUS – pomalu se s tím seznamuji a některé věci se již snažím realizovat. Bezvadná je možnost programování serv, velmi dobrým dojmem působí velké konektory se západkou pro spojení křídlo-trup, na druhou stranu je vše poměrně drahé. Můj dojem je, že je vše koncipováno hlavně pro velké modely, moje představa použít třeba malý ( 7003) přijímač do F3X stroje a k tomu převodník na „ obyč „ serva  ( SBE 4 ) je nerealizovatelná – prostě se to tam nevejde bez úpravy draze zakoupeného převodníku, natož se slibovanou úsporou kabelů…

Závěr:

Rozhodně jsem neudělal špatně, že jsem si FX - 32  pořídil. Na programovém vybavení jsou vidět další vylepšení, programování je logické a jednoduché. Mnohé věci lze udělat více způsoby, vždy je však nejdůležitější si srovnat v hlavě, co vlastně chci dosáhnout. Rovněž je důležitý i postup programování. Osvědčilo se mi postupovat následovně:

  1. Zvolit odpovídající model dle typu ( křídlo, kormidla..)
  2. Nastavit příslušný přenos FHSS – FASSTest )…
  3. Spárovat přijímač. Serva zapojit v pořadí dle typu modelu
  4. Zkontrolovat, zda jednotlivé kanály budou opravdu ovládané tím, co si přeji ( kniply, přepínače )
  5. Nastavit středy serv dle funkce na servo monitoru
  6. Zapojit jednotlivá serva s mechanicky naladěnými středy, případně reverzovat
  7. Postupně programovat jednotlivé požadované funkce ( diference křidélek, vztlakové klapky, butterfly, VOP, mixy…) a při tom nastavovat potřebné výchylky kormidel každého jednotlivého serva
  8. V případě letových režimů nezapomenout přepnout z modu Global do modu Separátní…
  9. a lítat….

 

 Přestože preferuji bezpečnost provozu, mrzí mě polovičaté řešení telemetrie a především malá iniciativa firmy robbe něco s tím udělat …

 

Říjen 2013, Česká Lípa

RogerS